Menus خانه درباره مجموعه درباره مدیریت اخبار تماس با ما English 2020 Khojasteh Group We CanDoo Design English

چالش‌های اقتصادی در صنعت پخش کشور

این در حالی است که صنعت پخش یکی از ارکان اصلی در بهبود فضای کسب وکار است و بهبود وضعیت صنعت پخش موجب ظهور تکنولوژی‌های پیشرفته در توزیع محصولات می‌شود. کاهش هزینه‌های مبادلاتی، بهبود کیفیت و کاهش قیمت، افزایش رقابت، ورود محصولات جدید به سیستم اقتصادی، شناسایی فرصت‌های موجود در بازارهای مختلف و بهبود فضای سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای صنعت پخش قابل دسترسی خواهد بود. در این بین شرکت‌هایی هستند که با استفاده از سیستم‌های مدرن اقدام به افزایش بهره وری و به روز کردن اقدامات خود کرده‌اند؛ یکی از این مجموعه‌ها شرکت «دنیا پخش» است. مجموعه شرکت دنیا پخش فعالیت خود را سال ۱۳۷۲ در شهر یزد و به‌صورت بنکداری و عاملیت توزیع عمده و با برندهای کمتر شناخته‌شده آن روز آغاز و در حال حاضر این مجموعه دارای ۳ شعبه فعال در یزد، اصفهان و تهران با ۳۵۰ نفر نیرو است. هم‌اکنون این مجموعه با برندهای شناخته‌شده در صنوف مختلف غذایی، نوشیدنی، سلولزی، شوینده و بهداشتی فعالیت دارد. آن‌طور که مدیرعامل شرکت دنیا پخش می‌گوید: این شرکت طی سال‌های گذشته و جاری به‌‌رغم شیوع کرونا با رشد قابل قبولی روبه‌رو شده است اگرچه برخی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده این شرکت به علت این بیماری مغفول مانده، اما آمارها و نمودارهای کمی و کیفی نشان از رشد تولید و فروش در این مجموعه دارد.

چالش‌های اقتصادی در صنعت پخش کشور

به گفته سیدعلی موسوی شرکت‌های فعال در صنعت پخش کشور با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند که بخش عمده‌ای از این مشکلات منتج به افزایش بهای تمام‌ شده محصول و خدمات می‌شود. در حال حاضر این چالش‌ها شامل کمبود لاستیک، سوخت، هزینه‌های حمل‌ونقل، حقوق و مزایا است به‌‌رغم دقت نظر در خصوص کنترل این هزینه‌ها باز با عوامل غیرقابل ‌پیش‌بینی نظیر نرخ‌های متعدد در لاستیک، حمل نقل و سایر خدمات وابسته مواجه هستیم تا جایی که بعضا قدرت برنامه‌ریزی و توسعه منابع بهره‌وری را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

قدرت خرید مردم کم شده است

موسوی با بیان اینکه قدرت خرید مردم طی ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش پیداکرده افزود: در صنعت پخش با توجه به گستردگی و مواجهه با چرخه خریدوفروش می‌توان به‌وضوح این کاهش قدرت خرید مردم را مشاهده کرد. وی افزود: در این مجموعه با مشخص کردن مسیرهای مشتریان و محدوده بندی فروشندگان از آنها می‌خواهیم به‌صورت دوره‌ای مشخص به عاملان خود شامل خرده‌فروشی‌ها، عمده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… مراجعه و اقدام به اخذ سفارش کنند، ولی طی ماه‌های اخیر کاهش خرید مشترکان ما کاملا محسوس بوده تا جایی که مجبور شدیم برای افزایش انگیزه به مشتریان بعضا کالایی را با تخفیف‌های بیشتر ارائه کنیم تا سهم و رشد فروش خود را حفظ و هزینه را با افزایش فروش جبران کنیم. موسوی، با اشاره به این نکته که شرکت‌های پخش برای بهبود روند کسب‌وکار خود باید از نرم‌افزارهای تخصصی این صنعت بهره‌مند شود، افزود: در این شرکت با کمک این نرم‌افزارها جهت کنترل هرچه بهتر بهره‌وری اقدام کرده‌ایم و با این روش توانسته‌ایم تمام سطوح مدیریتی خود را کنترل و فرآیند بهره‌وری را ارتقا دهیم. همچنین هم‌اکنون می‌توانیم با توسعه نرم‌افزاری مجموعه خود به کمک نرم‌افزار (بی آی) در کمترین زمان و با داده‌پردازی‌های صورت گرفته تمام فرآیندهای شرکت پخش خود در شعب یزد، اصفهان و تهران را رصد کنیم؛ این روش که به کمک هوش مصنوعی طراحی و ساخته‌شده قادر است نقاط پربازده و کم بازده را به‌خوبی آشکار کند.

حمایت دولت در این صنعت دیده نمی‌شود

موسوی در ادامه اشاره کرد: شرکت‌های پخش در این صنعت بیشتر قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی خود را از انجمن صنعت پخش کشور دریافت می‌کنند، انجمن صنعت پخش که حدود دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با حفظ منافع شرکت‌های پخش تاسیس‌شده که جلسات مداوم و تعیین خطوط مرتبط این صنعت را یادآوری می‌کند، اما نکته قابل‌ توجه که در این جلسات به مباحث مهم ایرادشده توسط همکاران کمتر توجه شده یا مسیر بهبود اوضاع به‌گونه‌ای تعریف‌شده که تحقق آن از پیچیدگی‌های بالایی برخوردار بوده است. به گفته وی شرکت‌های پخش حلقه میانی تامین و مصرف محسوب می‌شوند که چنانچه با حمایت و رفع موانع این صنعت اقدام مناسبی صورت نگیرد قطعا حاصل آن افزایش بار هزینه‌ای قیمت در محصول و نهایتا نارضایتی مصرف‌کننده خواهد بود. مدیرعامل دنیا پخش همچنین با پاسخ به این سوال که با ایجاد و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم، نظیر مراکز زنجیره‌ای آینده شرکت‌های پخش را چگونه می‌بینید گفت: رسالت شرکت‌های پخش ایجاد شرایط مناسب و مطلوب در رفع نیاز شبکه مصرف کشور است و اگر بخواهند به موارد سوددهی و منافع شخصی خود بیندیشند دیر یا زود در چرخه ایجاد و گسترش فروشگاه‌های عرضه مستقیم حذف خواهند شد. تنها راه بقا و حفظ این‌گونه مجموعه‌ها در گستردگی شبکه توزیع است و توجه به این نکته که با توان توزیع مناسب شرکت پخش می‌تواند در خدمت مصرف‌کننده باشد تا همواره مصرف‌کننده بتواند از تاریخ تولید مناسب و به روز محصول، تنوع کیفی و حق انتخاب و قیمت مناسب محصول بهره‌مند شود. موسوی در ادامه گفت: امروزه به علت گستردگی نگاه به شرکت‌های پخش نگاه صنعتی است مفاهیم صنعت پخش گستردگی‌های زیادی یافته و تمام سطوح مدیریتی در این صنعت باید با تعیین شاخص و الگو حرکت کنند البته مدیریت این موضوع با دشواری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صحیح امکان‌پذیر است. پس هرچقدر این شرکت‌ها در مسائل برون‌سازمانی خود کمتر دچار آسیب و ناملایمات اقتصادی شوند بهره‌وری و مدیریت اجرایی مفیدتری را ارائه خواهند داد. وی افزود: از سوی دیگر مساله تحریم کشور و کم بودن منابع تولید برای تامین‌کنندگان داخلی چالشی نگران‌کننده است این مسائل باعث شده سه ضلع تولید، توزیع و مصرف کشور تحت تأثیر قرار بگیرد. در همه این موارد نقش حمایتی ارکان اجرایی کشور اصلی‌ترین مساله در رفع این موضوع است.

چالش‌های موجود در شرکت دنیا پخش

مدیرعامل دنیا پخش در ادامه گفت: در حال حاضر مسائلی باعث تاثیرپذیری روی تصمیم‌گیری و عدم اجرای صحیح برنامه‌های از قبل طراحی‌شده تولیدکنندگان می‌شود، ازجمله این مسائل می‌توان به افزایش چندمرحله‌ای حمل‌ونقل یا هزینه‌های تعمیرات و نگهداری ناوگان توزیع اشاره کرد که همه آنها پیش‌بینی‌های هزینه‌ای ما را برهم می‌زند. موسوی با بیان این نکته که با تغییر رویکرد در شرکت بازرگانی خجسته که یکی دیگر از مجموعه‌های گروه صنعتی و بازرگانی خجسته است، به تولید محصولات غذایی با برندهای خجسته در سبد محصولی (حبوبات، قند و شکر با اوزان مختلف) و روغن خوراکی با برند کوئینتاس (روغن سرخ‌کردنی، روغن ذرت، کنجد و کانولا) پرداخته‌ایم، افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سال ۱۴۰۰ به دنبال توسعه هرچه بیشتر این محصولات در جهت رفع نیاز خانواده‌ها خواهیم بود.
Menu