Menus خانه درباره مجموعه درباره مدیریت اخبار تماس با ما English 2020 Khojasteh Group We CanDoo Design English

رشد ۱۰۰ درصدی تولید در کمتر از دو سال

صادرات همیشه دارای مزایای مستقیمی است که باعث می‌شود در زمینه تامین مواد اولیه خارجی و همین‌طور ارز موردنیاز بنگاه‌ها اقدام موثری صورت گرفته و شرکت‌های تولیدی بتوانند از ضرایب امنیتی بالایی در تامین منابع مالی و کالایی خود برخوردار شوند. مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک روکا سرام، بابیان اینکه این شرکت به‌طور متمرکز روی تولید کالاهای لوکس بازار فعالیت می‌کند، تاکید کرد: برای این منظور تلاش کرده‌ایم در حوزه طراحی و استفاده از جدیدترین فناوری اعمال افکت‌های دیجیتال اقدامات برتری را در پیش بگیریم. محمد خیاط با بیان مطلب فوق افزود: در همین راستا همواره از طرح‌های اورجینال اروپایی استفاده کرده و لعاب و جوهر مصرفی خود را از بهترین‌های جهان استفاده می‌کنیم.

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و طرح‌های منحصربه‌فرد باعث شده محصولات روکا سرام در موقعیت بالایی از رقابت قرار بگیرد و مورد استقبال معماران و طراحان صنعت ساختمان باشد؛ این مساله کیفی باعث می‌شود صادرات در اولویت قرار بگیرد. به گفته خیاط، روکا سرام یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ صنعتی و بازرگانی خجسته است که در سال ۹۸ که سال اول تولید این شرکت بود عدد تقریبی ۲ میلیون مترمربع تولید را ثبت کرده و امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان به رقمی بالغ‌بر ۵/ ۳ میلیون مترمربع برسد. این شرکت قریب به ۴ میلیون مترمربع ظرفیت تولیدی ایجادشده دارد که این رقم یک درصد سهم بازار کشور است. وی گفت: این شرکت ۵۰ درصد از محصول خود را به بازار داخلی و ۵۰ درصد دیگر را به ۲۰ کشور در سراسر دنیا صادر می‌کند که از آن جمله می‌توان به انگلستان، آلمان، کره جنوبی، روسیه، بلغارستان، امارات متحده، کویت، عمان، قطر، گرجستان، جمهوری آذربایجان و… به‌عنوان بازارهای هدف اشاره کرد.

به گفته خیاط با توجه به اینکه مجوز تولید این شرکت برای تولید ۸ میلیون مترمربع در نظر گرفته‌شده به همین دلیل در حال بررسی موضوعات فنی و اقتصادی برای طرح توسعه هستیم.

وی بابیان اینکه این شرکت در حال رایزنی با بانک‌ها است تا بتواند تسهیلات موردنیاز برای این طرح‌ها را تامین کند، افزود: برای این منظور سرمایه‌گذاری ارزی در حدود ۵/ ۱۸ میلیون یورو نیاز است که در کنار منابع ریالی و زیرساخت‌های موردنیاز به دو برابر شدن کمیت تولید برسد و ازنظر کیفی هم بتواند تولید محصولاتی با سایزهای متفاوت به‌عنوان‌مثال یک در ۲ متر را صورت دهد که در کشور بسیار کمیاب است و متناسب با اهداف توسعه‌ای کارخانه است.

وی در مورد مشکلات موجود در حوزه صادرات می‌گوید: طی دو سال اخیر تغییر مداوم قوانین به‌خصوص در حوزه گمرک و بانک‌ها مشکلات زیادی را برای تولیدکننده ایجاد کرده که از توان فعالان اقتصادی خارج است. این در شرایطی است که این موضوعات باید به دست دولت‌ها انجام گیرد؛ درحالی‌که در دو سال گذشته این اتفاقات نیفتاده و در حوزه صادرات متاسفانه صادرکننده نمی‌تواند از حمایت‌های خاصی از سوی دولت برخوردار شود و حتی جوایز صادراتی که یکی از تسهیلاتی بود که دولت‌ها درگذشته می‌پرداختند امروز تقریبا دیگر وجود ندارد.

چالش تامین منابع مالی مسائل بانکی یکی از چالش‌های مهم دیگر در خصوص تامین منابع مالی است که مدیرعامل روکاسرام به آن اشاره می‌کند.

به گفته وی به دلیل تحریم هر نوع انتقال وجه به یک داستان عجیب‌وغریب تبدیل‌شده است؛ به‌طوری‌که حتی پیش ‌آمده شرکت‌های خریدار وجه را در چمدان گذاشته و به راننده یا شخص ثالث تحویل می‌دهند تا در شرکت به فروشنده تحویل بدهد. وی گفت: روش دیگر آن است که بخشی از ارز موردنیاز صرف خرید مواد اولیه می‌شود. بنابراین مشکلات در حوزه صادرات باعث شده فعال اقتصادی به‌شدت دست‌تنها باشد. این در حالی است که چند سال قبل به‌عنوان‌مثال روابط تجاری ترکیه و روسیه به هم خورد و این باعث شد بازار بسیار خوب روسیه از دست تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ترکیه خارج شود، اما بعد از مدتی دو کشور وارد مذاکرات لازم شدند و گره‌ها را باز کردند؛ برای این منظور نرخ تعرفه واردات روسیه را کاهش دادند تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند و چالشی را به فرصت تبدیل کردند. این در حالی است که اکنون مهم‌ترین بازار برخی از همکاران ما یعنی بازار عراق به حدی با مشکلات روبه‌رو است که تولیدکننده ایرانی محصول خود را با کمترین قیمت به این بازار صادر می‌کند، به‌طوری‌که اکنون کاشی با متری یک دلار به این بازار می‌رسد درحالی‌که بهای تمام‌شده این محصول حداقل ۵/ ۲ دلار است و این ابزار رقابتی در بلندمدت باعث از بین رفتن تولید کیفی شده است.

چالش تامین مواد اولیه وارداتی وی گفت: مواد اولیه نیز با مشکلات قوانین گمرکی روبه‌رو است. بوروکراسی تامین مواد اولیه وارداتی در گمرک باعث شده تولیدکننده ایرانی برای تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود؛ به‌عنوان‌مثال یک شرکت داخلی اعلام کرده جوهر چاپ را می‌تواند تولید کند، به استناد همین موضوع و به بهانه حمایت از تولید داخل واردات این محصول متوقف یا محدود می‌شود. این در حالی است که اصلا معلوم نیست این شرکت داخلی بتواند میزان موردنیاز این مواد اولیه را تولید کند و در اختیار صنعت قرار دهد یا از نظر کیفی معلوم نیست ماده اولیه تولید داخل بتواند با وارداتی آن رقابت کند. به گفته خیاط ما نمی‌توانیم هیچ اعتباری در قالب LC دریافت کنیم و این به معنای آن است که باید ماده اولیه موردنیاز را ثبت سفارش کرده و به ‌سختی پول را واریز کنیم تا بعد از دو ماه کالا را دریافت کنیم؛ این موضوع باعث شده تمام فعالیت‌ها در حوزه واردات مواد اولیه به‌ پیش‌خرید تبدیل شود. وی با بیان اینکه در بازار داخل بی‌ثباتی قیمت‌ها در بسیاری موارد تشدید شده است گفت: حامل‌های انرژی یا حمل‌ونقل یا رشد مداوم قیمت‌های بسته‌بندی و… همگی باعث شده قیمت تمام‌شده با نوسانات زیادی روبه‌رو شود. حجم عظیم مواد اولیه روزانه مصرفی هر شرکت و میزان کالای تولیدشده ارسالی در شرایطی که هزینه حمل‌ونقل از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۲ برابر رسیده، در بهای تمام‌شده کالا اثر ویژه‌ای دارد. دراین‌بین با آنکه تولیدکننده به سود اندک تولید قانع است، اما این مشکلات روی نقدینگی شرکت اثر منفی بر جای گذاشته است و سرمایه در گردش ناکافی باعث استقراض شرکت‌ها می‌شود که همه این موارد را باید در روند تولید موثر دید. فقدان ساختارهای شبکه‌ای، همکاری صنفی و اتحادیه‌ای و عدم پایبندی به رعایت قوانین باعث شده انضباط کاری، مالی و حقوقی اشخاص، سازمان‌ها و شرکت‌ها تضییع ‌شده و تبعات مالی و اقتصادی به بار بیاید. مدیرعامل روکا سرام می‌گوید: اغلب شرکت‌ها در این صنعت با اعتبار از بانک‌ها که متاسفانه نرخ بالایی دارند سرمایه در گردش را تامین می‌کنند، درحالی‌که در قبال دریافت یک وام بانکی لااقل ۲۰ درصد نرخ سود به بانک می‌پردازند و محدوده سود شرکت‌ها چندان بالا نیست و قراردادهای یک‌طرفه بانک و شرکت‌ها، شرکت‌ها را ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف می‌کند. نکته دیگر سخت بودن ضوابط دریافت اعتبار و تسهیلات از بانک‌ها است؛ دریافت یک تسهیلات سرمایه در گردش به‌گونه‌ای است که باید در کوتاه‌مدت اصل و سود وام پرداخت شود یا تمدید شود و این در حالی است که برای دریافت هر میزان وام باید دو برابر تضمین و وثیقه بدهد و این باعث می‌شود کارخانه در گرو بانک قرار گیرد. این در صورتی است که در اکثر کشورهای دنیا نرخ سود از ۴ درصد هم تجاوز نمی‌کند.

برنامه‌های توسعه روکاسرام وی افزود: شرکت‌هایی که بخش خاص کیفی بازار را به‌عنوان بازار هدف قرار داده‌اند و محصولات لوکس تولید می‌کنند سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی متخصص، تمرکز در بخش مارکتینگ، استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین و مهم‌تر از همه واحد فعال و توانای تحقیق و توسعه اجتناب‌ناپذیر است که شرکت روکا سرام اهتمام خود را بر آن نهاده است. همچنین در بخش بازار و مارکتینگ و صادرات شرکت روکاسرام برنامه مفصلی برای توسعه و راه‌اندازی فاز جدید تولید محصولات متنوع با سایز بزرگ تا ۲ متر، تمرکز بر تنوع و ارتقای محصولات خط تولید فعلی، به کار بستن فناوری نانو جهت رفع نیاز مشتریان خود، استفاده بهتر و وسیع‌تر از افکت‌های دیجیتال و ترکیب آنها و ایجاد سبد کامل‌تر و متنوع از محصولات لوکس را در سال جدید دارد.
Menu